Sinds 1 oktober 2021 dirigeert Natalie het gemengde zangkoor Couleur Locale.
Natalie steunt op een zeer veelzijdige muziekopleiding. Zij is al geruime tijd als dirigent, arrangeur en componist werkzaam, onder andere, maar vooral in korenland.
Haar website: www.nataliegoossens.nl geeft uitgebreid informatie over haar muzikale opleiding, achtergrond en ervaring. Door middel van onderstaande vragen proberen we wat dingen, die haar website niet vermeldt, maar toch interessant voor een koorzanger zijn, naar voren te halen.
Wat zou je willen vertellen over je persoonlijke leven?
Ik ben opgegroeid in twee culturen. Mijn moeder is Franstalig, afkomstig uit Wallonië. Behalve de Franse taal heb ik ook wat van het Bourgondische leven meegekregen. Mijn vader is Vlaams. Door de taalverschillen werd thuis Algemeen Nederlands gesproken.
Naast de muziekstudie heb ik een bibliotheekopleiding gedaan en een tweetal jaren gewerkt in de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek in Brussel.
Omdat mijn man in Nederland woonde en voor zijn werk in Arnhem terechtkwam heb ik mijn werkterrein verlegd naar dit oostelijk deel van Gelderland.
Wat of wie triggerde je om voor een muzikale loopbaan te kiezen?
Van mijn vader heb ik de liefde en aanleg voor muziek meegekregen. Door hem kwam ik al vroeg in aanraking met de muziek van de Beatles en van Jacques Brel. Deze muziek werd veel gedraaid thuis. Als tweejarige peuter wilde ik graag op de contrabas van mijn vader spelen. Hij is heel muzikaal en speelde contrabas en basgitaar in amateurbandjes.
Wat kun je vertellen over je muziekopleiding?
Toen ik zes jaar oud was ben ik begonnen op de muziekacademie, zoals dat in België heet. Het instrument dat ik daar koos was de klarinet. Aan de conservatoria van Brussel en Gent heb ik het meesterdiploma in de klarinet behaald. In Brussel heb ik ook muziektheorie en muziekschriftuur gestudeerd, met hoofdvakken zoals notenleer, muziekgeschiedenis, harmonie en fuga schrijven. Vervolgens heb ik in Antwerpen een master in de compositie gedaan.
Ik was als kind best verlegen en introvert. Tijdens mijn opleiding ontdekte ik dat ik zelf geen podiumbeest ben. Ik vond het leuker om andere mensen te coachen en samen met hen muziek te maken. Daarom ben ik daarna in Maastricht koordirectie gaan studeren.
De belangstelling voor het dirigeren zat er al vroeg in; op mijn negentiende dirigeerde ik al een kinderkoortje in de kerk.
Hoewel mijn belangstelling in eerste instantie meer op klassieke muziek gericht was, ben ik me later ook gaan richten op het dirigeren van andere muziek zoals popmuziek. In een popkoor worden veel arrangementen gezongen. Mijn ervaring als arrangeur komt daarbij goed van pas. Als arrangeur zie je meteen welke technieken de arrangeur gebruikt heeft, de verschillende lagen en ritmische figuren. Zo kan je ook als dirigent deze muzikale elementen goed in de verf zetten.
Wat vind je belangrijk bij het dirigeren?
Bij het dirigeren is het belangrijk dat je als dirigent een verhaal vertelt. Waar gaat een lied over? Het gevoel dat erin zit, de sfeer moet je goed weergeven.
Zangtechnisch vind ik het belangrijk dat de koorklank homogeen is, zodat je als koor een mooie, ronde koorklank krijgt, waarbij de zangers leren luisteren naar elkaar.
Wat zijn voor jou nog andere muzikale activiteiten dan koordirectie?
Ik maak arrangementen, ik componeer nieuwe muziek en ik speel al vier jaar viool. Toen ik nog in België woonde heb ik gewerkt als muziekdocent, organist, zangeres en klarinettist.
Op mijn eenenveertigste ben ik met viool begonnen. Soms kwam ik als dirigent voor een strijkersgroep terecht. Ik wou me dan zekerder voelen als dirigent. Als je zelf geen strijkinstrument bespeelt is dat best lastig. Je moet een beetje strijkgevoel hebben, voelen hoe het speelt.
Ik heb het ook gedaan om mijn directietechniek te verbeteren. Daarom ga ik regelmatig naar workshops met orkest. Dan mag ik een symfonie dirigeren met een groot orkest, of delen uit de Messiah voor koor en orkest.
Als componist en arrangeur wou ik ook meer over strijkinstrumenten weten. Zo heb ik arrangementen voor strijkkwartet gemaakt en ook nieuwe muziek voor strijkers of kamerorkest gecomponeerd.
Viool spelen is voor mij een ondersteuning voor het dirigeren, componeren en arrangeren.
Heb je naast je muziekleven nog hobby’s?
Ik doe aan origami; dat is een Japanse papiervouwkunst. Daarmee maak ik oa. dierfiguren, briefkaarten en kerstversiering.
Ook beoefen ik vechtsporten. Ik ben begonnen met aikido. Via jiujitsu ben ik uiteindelijk overgeschakeld naar karate. Bij karate is er minder fysiek contact, dus minder kans op blessures.
Daarnaast ben ik lid van een leesgroep waarin we Franse boeken lezen. We komen één keer per maand bij elkaar en bespreken het boek dan in het Frans.
Maak een keuze tussen twee verschillende begrippen
( Dik gedrukt = keuze Natalie)
Bach – Rossini
Instrumentaal – Vocaal
Klassiek – Modern
Gitaar – Saxofoon
Toonkunst koor – Popkoor (geen keuze. toelichting hieronder)
Beatles – Madonna
Pop – Jazz
Wat betreft de keuze toonkunst Koor – Popkoor: dit vind ik een moeilijke keuze. Een toonkunstkoor is vaak een groot koor. Mijn voorkeur gaat meer uit naar kleine of middelgrote koren. Wat popmuziek betreft hou ik meer van oudere popmuziek; een mooie melodie of rijke harmonieën spreken mij het meest aan. Daarom zie ik mezelf ook niet als een typische popkoordirigent.
Als je vrijkaarten zou krijgen voor een concert van Adèle, ga je er heen? Of geef je die weg?
Ik geef ze weg of ik verkoop ze. Een live concert met veel mensen vind ik te druk en staan is niet mijn ding. Naar festivals ben ik nooit geweest. Als student aan het conservatorium in Brussel mocht ik gratis naar alle concerten in de concertzaal gaan. Ik heb in die tijd dus heel veel klassieke concerten bijgewoond. Als ik vrijkaarten zou krijgen voor het Koninklijk Concertgebouworkest zou ik daar graag heen gaan.
Als je thuis je lievelings-cd opzet. Welke is dat dan?
Ik heb niet echt een lievelings-cd. Ik heb wel een lijstje van cd’s die ik mooi vind. De laatste tijd luister ik vaak naar de Partita’s en Sonates van Bach. Toen ik veertien was luisterde ik veel naar de Mattheüs Passion van Bach. Live heb ik die nooit gehoord. Ik kom niet uit die Nederlandse traditie waarin de passies erg populair zijn.
Wat vind je van het repertoire van Couleur Locale?
Het repertoire van Couleur Locale is mooi en divers. In de toekomst zou ik nog wat meer variatie willen. Ik hou van vrije thema’s omdat je dan minder aan een stijl vasthangt. Een van mijn koren werkt met talen: een evenwichtige verdeling van verschillende talen over het repertoire. Daardoor krijg je andere soorten muziek. Als je te veel in het Engels blijft hangen dan gaat dat je qua stijl beperken. Variatie en afwisseling, ook met klassiekere koormuziek, vind ik voor een koor als Couleur Locale belangrijk.
Waarom vind je dat mensen lid moeten worden van ons koor?
In een koor zingen is gezond! Het is aangetoond dat als je samen zingt of muziek maakt, je dan stofjes in je hersenen aanmaakt die goed voor je zijn. Je hartslag gaat synchroniseren met die van de andere zangers. Je beide hersenhelften maken bij het musiceren betere verbindingen met elkaar. Het leuke van samen zingen is dat je zowel je wiskundige kant gebruikt als je talige kant. Ook je emotionele en sociale kant worden aangesproken.
Een belangrijke functie van zingen in een koor is ‘resetten’: je komt even tot rust van je drukke werkzaamheden overdag.
Mensen worden lid van een koor omdat ze graag ergens bij willen horen.
Couleur Locale is best een kleurrijke club, een veelzijdige groep mensen waarbij je je snel thuis voelt.