I
Door: Jozef
van de Wijdeven (juli 2019)
Op
een mooie zomerdag waarop de mussen van het dak vielen, heb ik een bezoek
gebracht aan Lotte Janssen.
Lotte
gaat in het nieuwe seizoen van ons koor de directie overnemen van Sead, die we
aan het eind van het afgelopen seizoen, zingend (hoe kan het ook anders) hebben
uitgezwaaid.
Tijdens
dit afscheidsconcert, waarbij Lotte aanwezig was, hebben sommigen van ons al
kennis met haar gemaakt. Om die kennismaking voor iedereen wat breder te maken
ben ik op die mooie zomerdag naar Arnhem getogen om haar te bevragen. Dat heeft
geleid tot het volgende interview.
Wat wil je kwijt
over je persoonlijke leven
Gehuwd. Ik ben
net twee jaar getrouwd. Dat was op 9 juni. Toen we net hier in Arnhem zijn
komen wonen. Weer; want ik kom uit Arnhem. Ik ben er tien jaar weg geweest.
Onder andere in Griekenland gewoond. Ik heb mijn huidige man in Brussel leren
kennen waar ik muziek heb gestudeerd. Ik was toen drieëntwintig, ben dus laat
begonnen. Daarvoor heb ik rechten gestudeerd in Amsterdam. Met als specialisatie
mensenrechten. Toen ik daar bijna klaar voor was heb ik auditie gedaan voor het conservatorium
in Brussel. Daar zong ik in de groep One bird Orchestra.
Je bent dus
veelzijdig
Ja, ik heb ook
nog een jaar Nieuw Grieks gestudeerd. Daar ben ik na een jaar mee opgehouden,
dat werd allemaal een beetje te veel. Ik was voor de liefde naar Griekenland
vertrokken.
Mijn ex was
muzikant. Ik had hem hier bij het conservatorium leren kennen.
Welke
specialisatie heb je in je muziekopleiding?
Mijn specialisme
is vocale jazz. Daarnaast heb ik als bijvak klassieke zang gestudeerd. Het
diploma vermeldt: Zang.
Welke muzikale
activiteiten doe je nog meer dan koordirectie?
Ik heb mijn eigen
zangles praktijk. Dat is dus meer educatief. Op dit moment ben ik ook nog
backing vocalist bij een popzangeres. LEVI heet ze. Daar zingen we op
popfestivals. Bijvoorbeeld ‘Jazz aan de gracht’ in Den Haag. Dat is eind
augustus. Allemaal bandjes in bootjes op het water. Die varen dan rond en
spelen af en toe.
Verder zit ik in
een project dat heet: The Royal Sisters. Royal vanwege het Koninklijk
Conservatorium Den Haag, waar de twee andere zangeressen hebben gestudeerd. Dat
is een jazzband. Vocaal trio en instrumentaal trio. De arrangementen zijn van
Liesbeth Gieben, een van de zangeressen. We zingen met een knipoog naar oude
jazzzangeressen zoals de Andrew Sisters.
We vinden
prikkelende onderwerpen zoals de datingsite Tinder ook leuk om als inspiratie
voor een lied te nemen.
Met de volgende
link kun je ons beluisteren: https://m.youtube.com/watch?v=BJAIjJJ4oDU
Ook
zing ik nog in een duo met mijn broer. Ik zing en speel piano en hij zingt en
speelt gitaar. Zijn artiestennaam is Bastian Steven. Veelal covers spelen we en
als mensen daarom vragen doen we ook eigen nummers. We treden op tijdens
bedrijfsfeestjes, recepties, verjaardagen en zo.
Een
link naar dit duo is: https://m.youtube.com/watch?v=JuivsOk2yJg
Wat
kun je vertellen over je lesgeven?
Les
geven doe ik al zeven jaar. Ook in Duitsland af en toe. Ik heb een fascinatie
voor de stem. Elke zanger is weer anders dus ik leer ook heel veel van het
lesgeven. Op dit moment is de verhouding ongeveer tweederde volwassenen tegen
eenderde kinderen en dat vind ik wel een fijne balans.
Zanglessen
van drie kwartier maar ook les aan mensen die zich voorbereiden op een auditie,
die een basiscursus piano willen volgen of solfège. Tieners stimuleren om zelf
liedjes te schrijven en uitvoeren vind ik ook heel leuk.
Heb
je ook wel eens mensen waarbij je denkt: Dit is niets en het wordt hem ook
niet?
Nee,
echt niet. Ik heb eens aan een acrobaat van een circus die helemaal geen
muzikale aanleg had, een dril programma van veertig minuten per dag gegeven.
Dus eigenlijk gehoortraining. Daarmee vond hij een vorm waarmee hij in zijn
werk iets met muziek kon doen.
Op
je website www.lottejanssenmusic.com lees ik: ‘Harmonious pop for
Rare Rapters and Fable Pheasants’. Vertel.
Bij
deze groep, One bird Orchestra https://m.youtube.com/watch?v=48I0Ha7M3ic waar ik nu even niet meer mee
werk, vonden we het leuk om ‘catchy’ poplijntjes te bedenken en met behulp van
vrije improvisatie niet zo voor de hand liggende harmonieën op te zoeken.
Dissonantie verkennen en improviseren. Dat is de ‘Harmonious pop’, de catchy
kant.
Fable
Pheasants zijn de vreemde, sprookjesachtige, kleurrijke fantasiekanten daarin.
We schrijven alle vier, komen bij elkaar en gaan dan arrangeren. Op een bepaald
moment neemt iemand de leiding, beslist wat de rode lijn is en dat wordt dan
vastgelegd. Daarbij heb ik ook een poosje elektrische drums gespeeld. Dit werk
is al wel vier jaar oud. Nu zou ik wat anders maken maar het is wel
representatief voor mijn werk. Ik houd heel erg van op tekst gebaseerde liedjes
waar ook ruimte is voor improvisatie. Dat vind ik interessant: Waar houdt
compositie op en waar begint improvisatie.
Als
je vrijkaartjes voor André Rieu zou krijgen, ga je er dan heen of geef je ze
weg?
Die
geef ik weg. Dat is niet mijn ding. Ik heb respect voor die man als musicus en
ondernemer maar ik ga liever een avondje Monopoly spelen.
Wat
is je indruk van het afscheidsconcert van onze vorige dirigent?
Heel
warm. Prachtig. Heel veel mooie dingen gehoord. Ik ben erg blij met de bassen.
Mooie balans. Ik had de hele tijd heel veel zin om er mee te beginnen. Je hoort
ook van alles waar je zin hebt om je tanden in te zetten. Heel bijzonder ook om
op zo’n manier afscheid te nemen. Echt een cadeau aan hem.
Wie
is je favoriete zanger(es)?
Dat
vind ik een onmogelijke vraag. Mag ik er ook tien noemen?
In
moderne jazz: Sidsel Endresen, Noorse zangeres. In dezelfde categorie: Erika
Angel, een Zweedse. Skandinavische jazz vind ik prachtig.
Natuurlijk
houd ik van Ella Fitzgerald. Dat begon al op mijn vijftiende en dat blijft.
Wat
betreft klassiek: Emma Kirkby. Die wordt ook wel de ijskoningin van de klassieke
zang genoemd. Dat vind ik zo mooi omdat je een link naar de Cool Jazz (o.a.
Miles Davis) ziet. Heel minimalistisch, zonder vibrato. Heel ‘recht’. Zo zingt
ze. Prachtig.
Verder
is Bobby McFerrin ( Don’t worry, be happy) altijd een inspiratie. Hij geeft
soloshows. Ik heb eens met hem gezongen toen hij bij een optreden zangers
uitnodigde om mee te doen. Vrije improvisatie. Mooi! Maar wat er nu in me
opkomt is maar een greep uit de musici die ik bewonder.
Ik noem nu een aantal tweetallen namen, begrippen waarbij je er snel één moet kiezen. (Lotte’s keuze vet gedrukt)
Miles Davis – Erik Vloeimans
Elvis Presley – Beatles
Beatles – Stones
Toonkunstkoor – Schudden voor gebruik
Klassiek – Jazz
Blues – Pop
Instrumentaal – Vocaal
Gitaar – Saxofoon
Wat
wil je nog kwijt voordat je aan het dirigeren van Couleur Locale begint?
Ik heb
er heel veel zin.
Ik wil
ook aan mezelf werken, aan mijn manier van dirigeren, aan mijn stijl, een goede
relatie opbouwen.