Voorjaarsconcert

Op donderdagavond 13 april geeft Couleur Locale haar jaarlijkse concert. Onder leiding van onze dirigent Natalie Goossens hebben we een afwisselend repertoire ingestudeerd dat we graag ten gehore willen brengen. Fredie Huisman zal ons op de piano begeleiden.

Het thema is: veelkleurige liefde. We zullen deze bezingen in al haar facetten, met liederen in meerdere talen en uit verschillende periodes.

Je bent welkom op 13 april om 8 uur in de Vloedschuur, Kerklaan 4a in Heteren. De toegang is gratis, maar donaties worden zeer gewaardeerd!

Muzikale Inloop Repetitieavond

15 December
Aanvang: 19.30 uur
Vloedschuur Heteren

Couleur Locale verzorgt daar dan een gezellige inloop/repetitieavond voor belangstellenden die nader kennis willen maken met het koor, de dirigent, de repetitieruimte. Wij ontvangen je met koffie , iets lekkers erbij en laten je kennis maken met ons repertoire en onze manier van zingen. We hopen natuurlijk dat we je zo enthousiast maken dat je lid wordt en bij onze club komt zingen!

Zomerconcert Couleur Locale

Op donderdagavond 7 juli zetten wij graag de deuren van de Vloedschuur in Heteren wagenwijd voor u open. Na moeilijke Coronajaren gaat zangkoor Couleur Locale u weer laten genieten van een zomerconcert, nu onder leiding van Natalie Goossens, sinds oktober 2021 onze dirigent. Fredie Huisman zal ons op de piano begeleiden.

Het concert heeft dit jaar als thema: ‘Water en Vuur’, ingevuld uit ons gevarieerde repertoire uit alle windstreken. Een lied wordt ook visueel ondersteund. Benieuwd naar onze klankkleur na meer dan 2 jaar? Wees welkom op 7 juli om 20.00 op Kerklaan 4A in Heteren. De toegang is gratis, maar zoals altijd staat een spaarvarken klaar bij de uitgang voor welkome donaties.

Interview Natalie Goossens

Sinds 1 oktober 2021 dirigeert Natalie het gemengde zangkoor Couleur Locale.

Natalie steunt op een zeer veelzijdige muziekopleiding. Zij is al geruime tijd als dirigent, arrangeur en componist werkzaam, onder andere, maar vooral in korenland.

Haar website: www.nataliegoossens.nl geeft uitgebreid informatie over haar muzikale opleiding, achtergrond en ervaring. Door middel van onderstaande vragen proberen we wat dingen, die haar website niet vermeldt, maar toch interessant voor een koorzanger zijn, naar voren te halen.

Wat zou je willen vertellen over je persoonlijke leven?

Ik ben opgegroeid in twee culturen. Mijn moeder is Franstalig, afkomstig uit Wallonië. Behalve de Franse taal heb ik ook wat van het Bourgondische leven meegekregen. Mijn vader is Vlaams. Door de taalverschillen werd thuis Algemeen Nederlands gesproken.

Naast de muziekstudie heb ik een bibliotheekopleiding gedaan en een tweetal jaren gewerkt in de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek in Brussel.

Omdat mijn man in Nederland woonde en voor zijn werk in Arnhem terechtkwam heb ik mijn werkterrein verlegd naar dit oostelijk deel van Gelderland.

Wat of wie triggerde je om voor een muzikale loopbaan te kiezen?

Van mijn vader heb ik de liefde en aanleg voor muziek meegekregen. Door hem kwam ik al vroeg in aanraking met de muziek van de Beatles en van Jacques Brel. Deze muziek werd veel gedraaid thuis. Als tweejarige peuter wilde ik graag op de contrabas van mijn vader spelen. Hij is heel muzikaal en speelde contrabas en basgitaar in amateurbandjes.

Wat kun je vertellen over je muziekopleiding?

Toen ik zes jaar oud was ben ik begonnen op de muziekacademie, zoals dat in België heet. Het instrument dat ik daar koos was de klarinet. Aan de conservatoria van Brussel en Gent heb ik het meesterdiploma in de klarinet behaald. In Brussel heb ik ook muziektheorie en muziekschriftuur gestudeerd, met hoofdvakken zoals notenleer, muziekgeschiedenis, harmonie en fuga schrijven. Vervolgens heb ik in Antwerpen een master in de compositie gedaan.

Ik was als kind best verlegen en introvert. Tijdens mijn opleiding ontdekte ik dat ik zelf geen podiumbeest ben. Ik vond het leuker om andere mensen te coachen en samen met hen muziek te maken. Daarom ben ik daarna in Maastricht koordirectie gaan studeren.

De belangstelling voor het dirigeren zat er al vroeg in; op mijn negentiende dirigeerde ik al een kinderkoortje in de kerk.

Hoewel mijn belangstelling in eerste instantie meer op klassieke muziek gericht was, ben ik me later ook gaan richten op het dirigeren van andere muziek zoals popmuziek. In een popkoor worden veel arrangementen gezongen. Mijn ervaring als arrangeur komt daarbij goed van pas. Als arrangeur zie je meteen welke technieken de arrangeur gebruikt heeft, de verschillende lagen en ritmische figuren. Zo kan je ook als dirigent deze muzikale elementen goed in de verf zetten.

Wat vind je belangrijk bij het dirigeren?

Bij het dirigeren is het belangrijk dat je als dirigent een verhaal vertelt. Waar gaat een lied over? Het gevoel dat erin zit, de sfeer moet je goed weergeven.

Zangtechnisch vind ik het belangrijk dat de koorklank homogeen is, zodat je als koor een mooie, ronde koorklank krijgt, waarbij de zangers leren luisteren naar elkaar.

Wat zijn voor jou nog andere muzikale activiteiten dan koordirectie?

Ik maak arrangementen, ik componeer nieuwe muziek en ik speel al vier jaar viool. Toen ik nog in België woonde heb ik gewerkt als muziekdocent, organist, zangeres en klarinettist.

Op mijn eenenveertigste ben ik met viool begonnen. Soms kwam ik als dirigent voor een strijkersgroep terecht. Ik wou me dan zekerder voelen als dirigent. Als je zelf geen strijkinstrument bespeelt is dat best lastig. Je moet een beetje strijkgevoel hebben, voelen hoe het speelt.

Ik heb het ook gedaan om mijn directietechniek te verbeteren. Daarom ga ik regelmatig naar workshops met orkest. Dan mag ik een symfonie dirigeren met een groot orkest, of delen uit de Messiah voor koor en orkest.

Als componist en arrangeur wou ik ook meer over strijkinstrumenten weten. Zo heb ik arrangementen voor strijkkwartet gemaakt en ook nieuwe muziek voor strijkers of kamerorkest gecomponeerd.

Viool spelen is voor mij een ondersteuning voor het dirigeren, componeren en arrangeren.

Heb je naast je muziekleven nog hobby’s?

Ik doe aan origami; dat is een Japanse papiervouwkunst. Daarmee maak ik oa. dierfiguren, briefkaarten en kerstversiering.

Ook beoefen ik vechtsporten. Ik ben begonnen met aikido. Via jiujitsu ben ik uiteindelijk overgeschakeld naar karate. Bij karate is er minder fysiek contact, dus minder kans op blessures.

Daarnaast ben ik lid van een leesgroep waarin we Franse boeken lezen. We komen één keer per maand bij elkaar en bespreken het boek dan in het Frans.

Maak een keuze tussen twee verschillende begrippen

   ( Dik gedrukt = keuze Natalie) 

Bach – Rossini

Instrumentaal – Vocaal

Klassiek – Modern

Gitaar – Saxofoon

Toonkunst koor – Popkoor   (geen keuze. toelichting hieronder)

Beatles – Madonna

Pop – Jazz

Wat betreft de keuze toonkunst Koor – Popkoor: dit vind ik een moeilijke keuze. Een toonkunstkoor is vaak een groot koor. Mijn voorkeur gaat meer uit naar kleine of middelgrote koren. Wat popmuziek betreft hou ik meer van oudere popmuziek; een mooie melodie of rijke harmonieën spreken mij het meest aan. Daarom zie ik mezelf ook niet als een typische popkoordirigent.

Als je vrijkaarten zou krijgen voor een concert van Adèle, ga je er heen? Of geef je die weg?

Ik geef ze weg of ik verkoop ze. Een live concert met veel mensen vind ik te druk en staan is niet mijn ding. Naar festivals ben ik nooit geweest. Als student aan het conservatorium in Brussel mocht ik gratis naar alle concerten in de concertzaal gaan. Ik heb in die tijd dus heel veel klassieke concerten bijgewoond. Als ik vrijkaarten zou krijgen voor het Koninklijk Concertgebouworkest zou ik daar graag heen gaan.

Als je thuis je lievelings-cd opzet. Welke is dat dan?

Ik heb niet echt een lievelings-cd. Ik heb wel een lijstje van cd’s die ik mooi vind. De laatste tijd luister ik vaak naar de Partita’s en Sonates van Bach. Toen ik veertien was luisterde ik veel naar de Mattheüs Passion van Bach. Live heb ik die nooit gehoord. Ik kom niet uit die Nederlandse traditie waarin de passies erg populair zijn.

Wat vind je van het repertoire van Couleur Locale?

Het repertoire van Couleur Locale is mooi en divers. In de toekomst zou ik nog wat meer variatie willen. Ik hou van vrije thema’s omdat je dan minder aan een stijl vasthangt. Een van mijn koren werkt met talen: een evenwichtige verdeling van verschillende talen over het repertoire. Daardoor krijg je andere soorten muziek. Als je te veel in het Engels blijft hangen dan gaat dat je qua stijl beperken. Variatie en afwisseling, ook met klassiekere koormuziek, vind ik voor een koor als Couleur Locale belangrijk.

Waarom vind je dat mensen lid moeten worden van ons koor?

In een koor zingen is gezond! Het is aangetoond dat als je samen zingt of muziek maakt, je dan stofjes in je hersenen aanmaakt die goed voor je zijn. Je hartslag gaat synchroniseren met die van de andere zangers. Je beide hersenhelften maken bij het musiceren betere verbindingen met elkaar. Het leuke van samen zingen is dat je zowel je wiskundige kant gebruikt als je talige kant. Ook je emotionele en sociale kant worden aangesproken.

Een belangrijke functie van zingen in een koor is ‘resetten’: je komt even tot rust van je drukke werkzaamheden overdag.

Mensen worden lid van een koor omdat ze graag ergens bij willen horen.

Couleur Locale is best een kleurrijke club, een veelzijdige groep mensen waarbij je je snel thuis voelt.

We zingen weer!

Nu Corona weer onder controle is en de maatregelen en beperkingen teruggedraaid worden heeft ook Couleur Locale de repetities weer opgepakt en zijn we vol goede moed en met vernieuwd elan weer begonnen. Ben je geïnteresseerd? neem dan contact op of kom een keer kijken en meezingen op de repetities.

Vanaf 26 juni mogen we ook weer binnen repeteren. Onze oefenruimte is in het Binnenveld Flessestraat 56, Heteren. We repeteren op donderdag van 20:00 – 22:00 uur. Het nieuwe seizoen start op 2 september en het zomerreces gaat in op 9 juli.

Couleur Locale en Corona

Zo trots als we waren, ruim een jaar geleden, dat we in Nederland een echt ‘koorland’ zijn, zo verdween in enkele maanden tijd een leuke zanghobby voor de tienduizenden koorzangers als sneeuw voor de zon. Ook bij ons koor eiste ‘Het Virus’ zijn tol.

Na aanvankelijk gesleutel aan de oefenruimte, aan opstelling, desinfectie en ventilatie besloten ook wij van Couleur Locale om een andere, meer geschikte locatie te huren. Die werd gevonden in de gemeentelijke sporthal. Maar met de tweede golf in aantocht en nog lang geen zicht op vaccinatie moest we besluiten om tijdelijk helemaal te stoppen met zingen in een zaal.

Door het massale thuiswerken per laptop kwam het, inmiddels niet meer weg te denken computerprogramma ZOOM, in beeld.

Dat leek een aardig alternatief om op afstand veilig samen te kunnen komen en te zingen. Elkaar zien en spreken, vergaderen lukt wel aardig maar al snel  bleek overal dat zingen met het ZOOM programma niet goed werkte.

De behoefte bij koren en bands om samen muziek te maken was enorm. Logisch dus dat er een programma werd gelanceerd dat in die behoefte voorzag.

JAMULUS voorzag in die software. Een gratis te downloaden programma dat beter omgaat met de transmissiesnelheden waardoor precies gelijktijdig zingen mogelijk is.

Een videoverbinding met JAMULUS is niet mogelijk dus elkaar zien en tegelijk zingen kan alleen door beide programma’s tegelijk af te spelen.

Daar zijn wel wat technische handgrepen voor nodig maar overleg met andere koren en bekijken van goede instructiefilmpjes van Youtube over toepassen van Jamulus en ZOOM op je computer hebben er toe geleid dat we al weer een poosje met een groot deel van ons koor wekelijks virtueel zingen.

Voor onze dirigent Lotte ook een hele toer om iedereen digitaal aan te sturen maar we worden er steeds beter in.

Kerstconcert

Kerstsamenzang met Couleur Locale. Verleden jaar hield Couleur Locale voor het eerst een kerst sing-in in de katholieke kerk te Heteren. Het publiek reageerde enthousiast en zong de bekende kerstliederen uit volle borst mee. Dat gaan we dit jaar weer doen. Op zondag 22 december bent u van harte welkom om met ons mee te zingen. Op het repertoire staan ook minder bekende kerstnummers die het koor voor haar rekening neemt afgewisseld met de vertrouwde kerst meezingers. Het programma op 22 december start om 15.00 en de toegang is gratis. Onder leiding van onze nieuwe dirigent Lotte Janssen gaan we er een sfeervolle kerstmiddag van maken.

Zie voor verdere informatie: http://www.koorcouleurlocale.nl/agenda/

Zomerconcert

Afscheid van onze dirigent Sead Siocic

Op zondag 7 juli 2019 hebben wij na 11 jaar muzikaal afscheid genomen van onze dirigent Sead Siocic.

Het muzikale programma:

  1. Wade in the water
    Afro-amerikaanse spriritual met een dubbele betekenis, de uittocht uit Egypte door de Rode Zee, maar ook: als je door het water loopt als je als slaaf ontsnapt, kunnen ze je spoor niet volgen.
  2. O occhi manza mia
    Nog een liedje uit de Renaissance, in het Italiaans: Je goudgewimperde ogen, mijn lief, en je stralend gezicht houden mijn geest gevangen. Bewaar ze voor mij en maak me gelukkig.
  3. Dindirin, dindirin
    16e eeuws Spaans liedje over een jonge vrouw die ’s morgens de nachtegaal hoort zingen. Ze zegt tegen de nachtegaal: “Zeg tegen mijn minnaar dat ik al een getrouwde vrouw ben”.
  4. Cantique de Jean Racine (G. Fauré)
    Een werk voor gemengd koor en piano van de bekende Franse componist, toen die nog maar 19 jaar oud was. Het is gebaseerd op het werk van de filosoof Jean Racine, dat weer teruggaat op een Latijnse tekst van één van de kerkvaders.
  5. Ride the chariot
    Gospel song over een beter leven: Ben je klaar om Jezus te ontmoeten?
  6. Gabriellas sång (uit de film Så som i himmelen, As it is in heaven)
    Arrangement op het lied van Gabriella, waarin ze eindelijk voor zichzelf opkomt: Ik wil voelen dat ik mijn leven geleefd heb, zoals ik het wil.
  7. La paz del Señor
    De vrede van de Heer is voor jou, voor mij, voor iedereen. Liedje uit Zuid-Amerika.
  8. Het kleine café aan de haven (Vader Abraham/Pierre Kartner)
  9. Vem kan segla förutan vind
    Fins-Zweeds volksliedje: Zeilen zonder wind is nog altijd makkelijker dan afscheid nemen van een goede vriend.
  10. Masithi amen siakudumisa
    Afrikaans lied (Xhosa): Laat het zo zijn: prijs de naam van de Heer.
  11. Het kleine café aan de haven (Vader Abraham/Pierre Kartner)
    Meezingen mag!
  12. Vem kan segla förutan vind
    Fins-Zweeds volksliedje: Zeilen zonder wind is nog altijd makkelijker dan afscheid nemen van een goede vriend.
  13. Masithi amen siakudumisa
    Afrikaans lied (Xhosa): Laat het zo zijn: prijs de naam van de Heer.
  14. Jedna si jedina
    Jij bent de enige, mijn vaderland, mijn Bosnië en Herzegovina.
  15. Jutros mi je ruža procvjetala. Sevdalinka (lied van zoete liefde)
    Vanmorgen bloeide mijn roos en ik dacht aan jou
  16. Kad ja pođoh na Bembašu. Sevdalinka (lied van zoete liefde)
    Lied van een man die terugkijkt op zijn eerste liefde; Ik ging eens naar Bembasjoe en liep met een wit lammetje . . .
  17. Da im idem (tekst van Dz Hadžić, muziek Sead Siočić)
    Gedicht van een man in een gevangenkamp tijdens de agressie tegen Bosnië, over zijn twee zonen: Zal ik ze ooit nog terugzien? Ik bid voor hen. Toch blijf ik hopen op nieuwe dagen van geluk.
    Het is het eerste lied waarvoor Sead de muziek maakte toen hij in Nederland kwam en al gauw bleek dat die twee jongens uit het lied hier ook waren . . .
  18. Zemljo moja (Ambassadori)
    Mijn land, waar mijn geboortehuis staat en mijn ziel slaapt in het graan,
    Zolang ik daar niet ben, hoor ik iedere nacht een stem, die roept:
    Kom, want het geluk wacht op ons.
  19. Scheiden doet lijden!
    Klassieke smartlap van Willy Derby. Meezingen mag! Meehuilen ook.

Interview met Lotte Janssen

I

Door: Jozef van de Wijdeven (juli 2019)

Op een mooie zomerdag waarop de mussen van het dak vielen, heb ik een bezoek gebracht aan Lotte Janssen.

Lotte gaat in het nieuwe seizoen van ons koor de directie overnemen van Sead, die we aan het eind van het afgelopen seizoen, zingend (hoe kan het ook anders) hebben uitgezwaaid.

Tijdens dit afscheidsconcert, waarbij Lotte aanwezig was, hebben sommigen van ons al kennis met haar gemaakt. Om die kennismaking voor iedereen wat breder te maken ben ik op die mooie zomerdag naar Arnhem getogen om haar te bevragen. Dat heeft geleid tot het volgende interview.

Wat wil je kwijt over je persoonlijke leven

Gehuwd. Ik ben net twee jaar getrouwd. Dat was op 9 juni. Toen we net hier in Arnhem zijn komen wonen. Weer; want ik kom uit Arnhem. Ik ben er tien jaar weg geweest. Onder andere in Griekenland gewoond. Ik heb mijn huidige man in Brussel leren kennen waar ik muziek heb gestudeerd. Ik was toen drieëntwintig, ben dus laat begonnen. Daarvoor heb ik rechten gestudeerd in Amsterdam. Met als specialisatie mensenrechten. Toen ik daar bijna klaar voor was  heb ik auditie gedaan voor het conservatorium in Brussel. Daar zong ik in de groep One bird Orchestra.

Je bent dus veelzijdig

Ja, ik heb ook nog een jaar Nieuw Grieks gestudeerd. Daar ben ik na een jaar mee opgehouden, dat werd allemaal een beetje te veel. Ik was voor de liefde naar Griekenland vertrokken.

Mijn ex was muzikant. Ik had hem hier bij het conservatorium leren kennen.

Welke specialisatie heb je in je muziekopleiding?

Mijn specialisme is vocale jazz. Daarnaast heb ik als bijvak klassieke zang gestudeerd. Het diploma vermeldt: Zang.

Welke muzikale activiteiten doe je nog meer dan koordirectie?

Ik heb mijn eigen zangles praktijk. Dat is dus meer educatief. Op dit moment ben ik ook nog backing vocalist bij een popzangeres. LEVI heet ze. Daar zingen we op popfestivals. Bijvoorbeeld ‘Jazz aan de gracht’ in Den Haag. Dat is eind augustus. Allemaal bandjes in bootjes op het water. Die varen dan rond en spelen af en toe.

Verder zit ik in een project dat heet: The Royal Sisters. Royal vanwege het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar de twee andere zangeressen hebben gestudeerd. Dat is een jazzband. Vocaal trio en instrumentaal trio. De arrangementen zijn van Liesbeth Gieben, een van de zangeressen. We zingen met een knipoog naar oude jazzzangeressen zoals de Andrew Sisters.

We vinden prikkelende onderwerpen zoals de datingsite Tinder ook leuk om als inspiratie voor een lied te nemen.

Met de volgende link kun je ons beluisteren: https://m.youtube.com/watch?v=BJAIjJJ4oDU

Ook zing ik nog in een duo met mijn broer. Ik zing en speel piano en hij zingt en speelt gitaar. Zijn artiestennaam is Bastian Steven. Veelal covers spelen we en als mensen daarom vragen doen we ook eigen nummers. We treden op tijdens bedrijfsfeestjes, recepties, verjaardagen en zo.

Een link naar dit duo is: https://m.youtube.com/watch?v=JuivsOk2yJg

Wat kun je vertellen over je lesgeven?

Les geven doe ik al zeven jaar. Ook in Duitsland af en toe. Ik heb een fascinatie voor de stem. Elke zanger is weer anders dus ik leer ook heel veel van het lesgeven. Op dit moment is de verhouding ongeveer tweederde volwassenen tegen eenderde kinderen en dat vind ik wel een fijne balans.

Zanglessen van drie kwartier maar ook les aan mensen die zich voorbereiden op een auditie, die een basiscursus piano willen volgen of solfège. Tieners stimuleren om zelf liedjes te schrijven en uitvoeren vind ik ook heel leuk.

Heb je ook wel eens mensen waarbij je denkt: Dit is niets en het wordt hem ook niet?

Nee, echt niet. Ik heb eens aan een acrobaat van een circus die helemaal geen muzikale aanleg had, een dril programma van veertig minuten per dag gegeven. Dus eigenlijk gehoortraining. Daarmee vond hij een vorm waarmee hij in zijn werk iets met muziek kon doen.

Op je website www.lottejanssenmusic.com lees ik: ‘Harmonious pop for Rare Rapters and Fable Pheasants’. Vertel.

Bij deze groep, One bird Orchestra https://m.youtube.com/watch?v=48I0Ha7M3ic waar ik nu even niet meer mee werk, vonden we het leuk om ‘catchy’ poplijntjes te bedenken en met behulp van vrije improvisatie niet zo voor de hand liggende harmonieën op te zoeken. Dissonantie verkennen en improviseren. Dat is de ‘Harmonious pop’, de catchy kant.

Fable Pheasants zijn de vreemde, sprookjesachtige, kleurrijke fantasiekanten daarin. We schrijven alle vier, komen bij elkaar en gaan dan arrangeren. Op een bepaald moment neemt iemand de leiding, beslist wat de rode lijn is en dat wordt dan vastgelegd. Daarbij heb ik ook een poosje elektrische drums gespeeld. Dit werk is al wel vier jaar oud. Nu zou ik wat anders maken maar het is wel representatief voor mijn werk. Ik houd heel erg van op tekst gebaseerde liedjes waar ook ruimte is voor improvisatie. Dat vind ik interessant: Waar houdt compositie op en waar begint improvisatie.

Als je vrijkaartjes voor André Rieu zou krijgen, ga je er dan heen of geef je ze weg?

Die geef ik weg. Dat is niet mijn ding. Ik heb respect voor die man als musicus en ondernemer maar ik ga liever een avondje Monopoly spelen.

Wat is je indruk van het afscheidsconcert van onze vorige dirigent?

Heel warm. Prachtig. Heel veel mooie dingen gehoord. Ik ben erg blij met de bassen. Mooie balans. Ik had de hele tijd heel veel zin om er mee te beginnen. Je hoort ook van alles waar je zin hebt om je tanden in te zetten. Heel bijzonder ook om op zo’n manier afscheid te nemen. Echt een cadeau aan hem.

Wie is je favoriete zanger(es)?

Dat vind ik een onmogelijke vraag. Mag ik er ook tien noemen?

In moderne jazz: Sidsel Endresen, Noorse zangeres. In dezelfde categorie: Erika Angel, een Zweedse. Skandinavische jazz vind ik prachtig.

Natuurlijk houd ik van Ella Fitzgerald. Dat begon al op mijn vijftiende en dat blijft.

Wat betreft klassiek: Emma Kirkby. Die wordt ook wel de ijskoningin van de klassieke zang genoemd. Dat vind ik zo mooi omdat je een link naar de Cool Jazz (o.a. Miles Davis) ziet. Heel minimalistisch, zonder vibrato. Heel ‘recht’. Zo zingt ze. Prachtig.

Verder is Bobby McFerrin ( Don’t worry, be happy) altijd een inspiratie. Hij geeft soloshows. Ik heb eens met hem gezongen toen hij bij een optreden zangers uitnodigde om mee te doen. Vrije improvisatie. Mooi! Maar wat er nu in me opkomt is maar een greep uit de musici die ik bewonder.

Ik noem nu een aantal tweetallen namen, begrippen waarbij je er snel één moet kiezen. (Lotte’s keuze vet gedrukt)

Miles Davis – Erik Vloeimans

Elvis Presley –  Beatles

Beatles – Stones

Toonkunstkoor – Schudden voor gebruik

Klassiek – Jazz

Blues  – Pop

Instrumentaal  – Vocaal

Gitaar – Saxofoon

Wat wil je nog kwijt voordat je aan het dirigeren van Couleur Locale begint?

Ik heb er heel veel zin.

Ik wil ook aan mezelf werken, aan mijn manier van dirigeren, aan mijn stijl, een goede relatie opbouwen.