Interview Natalie Goossens

Sinds 1 oktober 2021 dirigeert Natalie het gemengde zangkoor Couleur Locale.

Natalie steunt op een zeer veelzijdige muziekopleiding. Zij is al geruime tijd als dirigent, arrangeur en componist werkzaam, onder andere, maar vooral in korenland.

Haar website: www.nataliegoossens.nl geeft uitgebreid informatie over haar muzikale opleiding, achtergrond en ervaring. Door middel van onderstaande vragen proberen we wat dingen, die haar website niet vermeldt, maar toch interessant voor een koorzanger zijn, naar voren te halen.

Wat zou je willen vertellen over je persoonlijke leven?

Ik ben opgegroeid in twee culturen. Mijn moeder is Franstalig, afkomstig uit Wallonië. Behalve de Franse taal heb ik ook wat van het Bourgondische leven meegekregen. Mijn vader is Vlaams. Door de taalverschillen werd thuis Algemeen Nederlands gesproken.

Naast de muziekstudie heb ik een bibliotheekopleiding gedaan en een tweetal jaren gewerkt in de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek in Brussel.

Omdat mijn man in Nederland woonde en voor zijn werk in Arnhem terechtkwam heb ik mijn werkterrein verlegd naar dit oostelijk deel van Gelderland.

Wat of wie triggerde je om voor een muzikale loopbaan te kiezen?

Van mijn vader heb ik de liefde en aanleg voor muziek meegekregen. Door hem kwam ik al vroeg in aanraking met de muziek van de Beatles en van Jacques Brel. Deze muziek werd veel gedraaid thuis. Als tweejarige peuter wilde ik graag op de contrabas van mijn vader spelen. Hij is heel muzikaal en speelde contrabas en basgitaar in amateurbandjes.

Wat kun je vertellen over je muziekopleiding?

Toen ik zes jaar oud was ben ik begonnen op de muziekacademie, zoals dat in België heet. Het instrument dat ik daar koos was de klarinet. Aan de conservatoria van Brussel en Gent heb ik het meesterdiploma in de klarinet behaald. In Brussel heb ik ook muziektheorie en muziekschriftuur gestudeerd, met hoofdvakken zoals notenleer, muziekgeschiedenis, harmonie en fuga schrijven. Vervolgens heb ik in Antwerpen een master in de compositie gedaan.

Ik was als kind best verlegen en introvert. Tijdens mijn opleiding ontdekte ik dat ik zelf geen podiumbeest ben. Ik vond het leuker om andere mensen te coachen en samen met hen muziek te maken. Daarom ben ik daarna in Maastricht koordirectie gaan studeren.

De belangstelling voor het dirigeren zat er al vroeg in; op mijn negentiende dirigeerde ik al een kinderkoortje in de kerk.

Hoewel mijn belangstelling in eerste instantie meer op klassieke muziek gericht was, ben ik me later ook gaan richten op het dirigeren van andere muziek zoals popmuziek. In een popkoor worden veel arrangementen gezongen. Mijn ervaring als arrangeur komt daarbij goed van pas. Als arrangeur zie je meteen welke technieken de arrangeur gebruikt heeft, de verschillende lagen en ritmische figuren. Zo kan je ook als dirigent deze muzikale elementen goed in de verf zetten.

Wat vind je belangrijk bij het dirigeren?

Bij het dirigeren is het belangrijk dat je als dirigent een verhaal vertelt. Waar gaat een lied over? Het gevoel dat erin zit, de sfeer moet je goed weergeven.

Zangtechnisch vind ik het belangrijk dat de koorklank homogeen is, zodat je als koor een mooie, ronde koorklank krijgt, waarbij de zangers leren luisteren naar elkaar.

Wat zijn voor jou nog andere muzikale activiteiten dan koordirectie?

Ik maak arrangementen, ik componeer nieuwe muziek en ik speel al vier jaar viool. Toen ik nog in België woonde heb ik gewerkt als muziekdocent, organist, zangeres en klarinettist.

Op mijn eenenveertigste ben ik met viool begonnen. Soms kwam ik als dirigent voor een strijkersgroep terecht. Ik wou me dan zekerder voelen als dirigent. Als je zelf geen strijkinstrument bespeelt is dat best lastig. Je moet een beetje strijkgevoel hebben, voelen hoe het speelt.

Ik heb het ook gedaan om mijn directietechniek te verbeteren. Daarom ga ik regelmatig naar workshops met orkest. Dan mag ik een symfonie dirigeren met een groot orkest, of delen uit de Messiah voor koor en orkest.

Als componist en arrangeur wou ik ook meer over strijkinstrumenten weten. Zo heb ik arrangementen voor strijkkwartet gemaakt en ook nieuwe muziek voor strijkers of kamerorkest gecomponeerd.

Viool spelen is voor mij een ondersteuning voor het dirigeren, componeren en arrangeren.

Heb je naast je muziekleven nog hobby’s?

Ik doe aan origami; dat is een Japanse papiervouwkunst. Daarmee maak ik oa. dierfiguren, briefkaarten en kerstversiering.

Ook beoefen ik vechtsporten. Ik ben begonnen met aikido. Via jiujitsu ben ik uiteindelijk overgeschakeld naar karate. Bij karate is er minder fysiek contact, dus minder kans op blessures.

Daarnaast ben ik lid van een leesgroep waarin we Franse boeken lezen. We komen één keer per maand bij elkaar en bespreken het boek dan in het Frans.

Maak een keuze tussen twee verschillende begrippen

   ( Dik gedrukt = keuze Natalie) 

Bach – Rossini

Instrumentaal – Vocaal

Klassiek – Modern

Gitaar – Saxofoon

Toonkunst koor – Popkoor   (geen keuze. toelichting hieronder)

Beatles – Madonna

Pop – Jazz

Wat betreft de keuze toonkunst Koor – Popkoor: dit vind ik een moeilijke keuze. Een toonkunstkoor is vaak een groot koor. Mijn voorkeur gaat meer uit naar kleine of middelgrote koren. Wat popmuziek betreft hou ik meer van oudere popmuziek; een mooie melodie of rijke harmonieën spreken mij het meest aan. Daarom zie ik mezelf ook niet als een typische popkoordirigent.

Als je vrijkaarten zou krijgen voor een concert van Adèle, ga je er heen? Of geef je die weg?

Ik geef ze weg of ik verkoop ze. Een live concert met veel mensen vind ik te druk en staan is niet mijn ding. Naar festivals ben ik nooit geweest. Als student aan het conservatorium in Brussel mocht ik gratis naar alle concerten in de concertzaal gaan. Ik heb in die tijd dus heel veel klassieke concerten bijgewoond. Als ik vrijkaarten zou krijgen voor het Koninklijk Concertgebouworkest zou ik daar graag heen gaan.

Als je thuis je lievelings-cd opzet. Welke is dat dan?

Ik heb niet echt een lievelings-cd. Ik heb wel een lijstje van cd’s die ik mooi vind. De laatste tijd luister ik vaak naar de Partita’s en Sonates van Bach. Toen ik veertien was luisterde ik veel naar de Mattheüs Passion van Bach. Live heb ik die nooit gehoord. Ik kom niet uit die Nederlandse traditie waarin de passies erg populair zijn.

Wat vind je van het repertoire van Couleur Locale?

Het repertoire van Couleur Locale is mooi en divers. In de toekomst zou ik nog wat meer variatie willen. Ik hou van vrije thema’s omdat je dan minder aan een stijl vasthangt. Een van mijn koren werkt met talen: een evenwichtige verdeling van verschillende talen over het repertoire. Daardoor krijg je andere soorten muziek. Als je te veel in het Engels blijft hangen dan gaat dat je qua stijl beperken. Variatie en afwisseling, ook met klassiekere koormuziek, vind ik voor een koor als Couleur Locale belangrijk.

Waarom vind je dat mensen lid moeten worden van ons koor?

In een koor zingen is gezond! Het is aangetoond dat als je samen zingt of muziek maakt, je dan stofjes in je hersenen aanmaakt die goed voor je zijn. Je hartslag gaat synchroniseren met die van de andere zangers. Je beide hersenhelften maken bij het musiceren betere verbindingen met elkaar. Het leuke van samen zingen is dat je zowel je wiskundige kant gebruikt als je talige kant. Ook je emotionele en sociale kant worden aangesproken.

Een belangrijke functie van zingen in een koor is ‘resetten’: je komt even tot rust van je drukke werkzaamheden overdag.

Mensen worden lid van een koor omdat ze graag ergens bij willen horen.

Couleur Locale is best een kleurrijke club, een veelzijdige groep mensen waarbij je je snel thuis voelt.

We zingen weer!

Nu Corona weer onder controle is en de maatregelen en beperkingen teruggedraaid worden heeft ook Couleur Locale de repetities weer opgepakt en zijn we vol goede moed en met vernieuwd elan weer begonnen. Ben je geïnteresseerd? neem dan contact op of kom een keer kijken en meezingen op de repetities.

Vanaf 26 juni mogen we ook weer binnen repeteren. Onze oefenruimte is in het Binnenveld Flessestraat 56, Heteren. We repeteren op donderdag van 20:00 – 22:00 uur. Het nieuwe seizoen start op 2 september en het zomerreces gaat in op 9 juli.

Couleur Locale en Corona

Zo trots als we waren, ruim een jaar geleden, dat we in Nederland een echt ‘koorland’ zijn, zo verdween in enkele maanden tijd een leuke zanghobby voor de tienduizenden koorzangers als sneeuw voor de zon. Ook bij ons koor eiste ‘Het Virus’ zijn tol.

Na aanvankelijk gesleutel aan de oefenruimte, aan opstelling, desinfectie en ventilatie besloten ook wij van Couleur Locale om een andere, meer geschikte locatie te huren. Die werd gevonden in de gemeentelijke sporthal. Maar met de tweede golf in aantocht en nog lang geen zicht op vaccinatie moest we besluiten om tijdelijk helemaal te stoppen met zingen in een zaal.

Door het massale thuiswerken per laptop kwam het, inmiddels niet meer weg te denken computerprogramma ZOOM, in beeld.

Dat leek een aardig alternatief om op afstand veilig samen te kunnen komen en te zingen. Elkaar zien en spreken, vergaderen lukt wel aardig maar al snel  bleek overal dat zingen met het ZOOM programma niet goed werkte.

De behoefte bij koren en bands om samen muziek te maken was enorm. Logisch dus dat er een programma werd gelanceerd dat in die behoefte voorzag.

JAMULUS voorzag in die software. Een gratis te downloaden programma dat beter omgaat met de transmissiesnelheden waardoor precies gelijktijdig zingen mogelijk is.

Een videoverbinding met JAMULUS is niet mogelijk dus elkaar zien en tegelijk zingen kan alleen door beide programma’s tegelijk af te spelen.

Daar zijn wel wat technische handgrepen voor nodig maar overleg met andere koren en bekijken van goede instructiefilmpjes van Youtube over toepassen van Jamulus en ZOOM op je computer hebben er toe geleid dat we al weer een poosje met een groot deel van ons koor wekelijks virtueel zingen.

Voor onze dirigent Lotte ook een hele toer om iedereen digitaal aan te sturen maar we worden er steeds beter in.

Kerstconcert

Kerstsamenzang met Couleur Locale. Verleden jaar hield Couleur Locale voor het eerst een kerst sing-in in de katholieke kerk te Heteren. Het publiek reageerde enthousiast en zong de bekende kerstliederen uit volle borst mee. Dat gaan we dit jaar weer doen. Op zondag 22 december bent u van harte welkom om met ons mee te zingen. Op het repertoire staan ook minder bekende kerstnummers die het koor voor haar rekening neemt afgewisseld met de vertrouwde kerst meezingers. Het programma op 22 december start om 15.00 en de toegang is gratis. Onder leiding van onze nieuwe dirigent Lotte Janssen gaan we er een sfeervolle kerstmiddag van maken.

Zie voor verdere informatie: http://www.koorcouleurlocale.nl/agenda/

Zomerconcert

Afscheid van onze dirigent Sead Siocic

Op zondag 7 juli 2019 hebben wij na 11 jaar muzikaal afscheid genomen van onze dirigent Sead Siocic.

Het muzikale programma:

  1. Wade in the water
    Afro-amerikaanse spriritual met een dubbele betekenis, de uittocht uit Egypte door de Rode Zee, maar ook: als je door het water loopt als je als slaaf ontsnapt, kunnen ze je spoor niet volgen.
  2. O occhi manza mia
    Nog een liedje uit de Renaissance, in het Italiaans: Je goudgewimperde ogen, mijn lief, en je stralend gezicht houden mijn geest gevangen. Bewaar ze voor mij en maak me gelukkig.
  3. Dindirin, dindirin
    16e eeuws Spaans liedje over een jonge vrouw die ’s morgens de nachtegaal hoort zingen. Ze zegt tegen de nachtegaal: “Zeg tegen mijn minnaar dat ik al een getrouwde vrouw ben”.
  4. Cantique de Jean Racine (G. Fauré)
    Een werk voor gemengd koor en piano van de bekende Franse componist, toen die nog maar 19 jaar oud was. Het is gebaseerd op het werk van de filosoof Jean Racine, dat weer teruggaat op een Latijnse tekst van één van de kerkvaders.
  5. Ride the chariot
    Gospel song over een beter leven: Ben je klaar om Jezus te ontmoeten?
  6. Gabriellas sång (uit de film Så som i himmelen, As it is in heaven)
    Arrangement op het lied van Gabriella, waarin ze eindelijk voor zichzelf opkomt: Ik wil voelen dat ik mijn leven geleefd heb, zoals ik het wil.
  7. La paz del Señor
    De vrede van de Heer is voor jou, voor mij, voor iedereen. Liedje uit Zuid-Amerika.
  8. Het kleine café aan de haven (Vader Abraham/Pierre Kartner)
  9. Vem kan segla förutan vind
    Fins-Zweeds volksliedje: Zeilen zonder wind is nog altijd makkelijker dan afscheid nemen van een goede vriend.
  10. Masithi amen siakudumisa
    Afrikaans lied (Xhosa): Laat het zo zijn: prijs de naam van de Heer.
  11. Het kleine café aan de haven (Vader Abraham/Pierre Kartner)
    Meezingen mag!
  12. Vem kan segla förutan vind
    Fins-Zweeds volksliedje: Zeilen zonder wind is nog altijd makkelijker dan afscheid nemen van een goede vriend.
  13. Masithi amen siakudumisa
    Afrikaans lied (Xhosa): Laat het zo zijn: prijs de naam van de Heer.
  14. Jedna si jedina
    Jij bent de enige, mijn vaderland, mijn Bosnië en Herzegovina.
  15. Jutros mi je ruža procvjetala. Sevdalinka (lied van zoete liefde)
    Vanmorgen bloeide mijn roos en ik dacht aan jou
  16. Kad ja pođoh na Bembašu. Sevdalinka (lied van zoete liefde)
    Lied van een man die terugkijkt op zijn eerste liefde; Ik ging eens naar Bembasjoe en liep met een wit lammetje . . .
  17. Da im idem (tekst van Dz Hadžić, muziek Sead Siočić)
    Gedicht van een man in een gevangenkamp tijdens de agressie tegen Bosnië, over zijn twee zonen: Zal ik ze ooit nog terugzien? Ik bid voor hen. Toch blijf ik hopen op nieuwe dagen van geluk.
    Het is het eerste lied waarvoor Sead de muziek maakte toen hij in Nederland kwam en al gauw bleek dat die twee jongens uit het lied hier ook waren . . .
  18. Zemljo moja (Ambassadori)
    Mijn land, waar mijn geboortehuis staat en mijn ziel slaapt in het graan,
    Zolang ik daar niet ben, hoor ik iedere nacht een stem, die roept:
    Kom, want het geluk wacht op ons.
  19. Scheiden doet lijden!
    Klassieke smartlap van Willy Derby. Meezingen mag! Meehuilen ook.

Interview met Lotte Janssen

I

Door: Jozef van de Wijdeven (juli 2019)

Op een mooie zomerdag waarop de mussen van het dak vielen, heb ik een bezoek gebracht aan Lotte Janssen.

Lotte gaat in het nieuwe seizoen van ons koor de directie overnemen van Sead, die we aan het eind van het afgelopen seizoen, zingend (hoe kan het ook anders) hebben uitgezwaaid.

Tijdens dit afscheidsconcert, waarbij Lotte aanwezig was, hebben sommigen van ons al kennis met haar gemaakt. Om die kennismaking voor iedereen wat breder te maken ben ik op die mooie zomerdag naar Arnhem getogen om haar te bevragen. Dat heeft geleid tot het volgende interview.

Wat wil je kwijt over je persoonlijke leven

Gehuwd. Ik ben net twee jaar getrouwd. Dat was op 9 juni. Toen we net hier in Arnhem zijn komen wonen. Weer; want ik kom uit Arnhem. Ik ben er tien jaar weg geweest. Onder andere in Griekenland gewoond. Ik heb mijn huidige man in Brussel leren kennen waar ik muziek heb gestudeerd. Ik was toen drieëntwintig, ben dus laat begonnen. Daarvoor heb ik rechten gestudeerd in Amsterdam. Met als specialisatie mensenrechten. Toen ik daar bijna klaar voor was  heb ik auditie gedaan voor het conservatorium in Brussel. Daar zong ik in de groep One bird Orchestra.

Je bent dus veelzijdig

Ja, ik heb ook nog een jaar Nieuw Grieks gestudeerd. Daar ben ik na een jaar mee opgehouden, dat werd allemaal een beetje te veel. Ik was voor de liefde naar Griekenland vertrokken.

Mijn ex was muzikant. Ik had hem hier bij het conservatorium leren kennen.

Welke specialisatie heb je in je muziekopleiding?

Mijn specialisme is vocale jazz. Daarnaast heb ik als bijvak klassieke zang gestudeerd. Het diploma vermeldt: Zang.

Welke muzikale activiteiten doe je nog meer dan koordirectie?

Ik heb mijn eigen zangles praktijk. Dat is dus meer educatief. Op dit moment ben ik ook nog backing vocalist bij een popzangeres. LEVI heet ze. Daar zingen we op popfestivals. Bijvoorbeeld ‘Jazz aan de gracht’ in Den Haag. Dat is eind augustus. Allemaal bandjes in bootjes op het water. Die varen dan rond en spelen af en toe.

Verder zit ik in een project dat heet: The Royal Sisters. Royal vanwege het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar de twee andere zangeressen hebben gestudeerd. Dat is een jazzband. Vocaal trio en instrumentaal trio. De arrangementen zijn van Liesbeth Gieben, een van de zangeressen. We zingen met een knipoog naar oude jazzzangeressen zoals de Andrew Sisters.

We vinden prikkelende onderwerpen zoals de datingsite Tinder ook leuk om als inspiratie voor een lied te nemen.

Met de volgende link kun je ons beluisteren: https://m.youtube.com/watch?v=BJAIjJJ4oDU

Ook zing ik nog in een duo met mijn broer. Ik zing en speel piano en hij zingt en speelt gitaar. Zijn artiestennaam is Bastian Steven. Veelal covers spelen we en als mensen daarom vragen doen we ook eigen nummers. We treden op tijdens bedrijfsfeestjes, recepties, verjaardagen en zo.

Een link naar dit duo is: https://m.youtube.com/watch?v=JuivsOk2yJg

Wat kun je vertellen over je lesgeven?

Les geven doe ik al zeven jaar. Ook in Duitsland af en toe. Ik heb een fascinatie voor de stem. Elke zanger is weer anders dus ik leer ook heel veel van het lesgeven. Op dit moment is de verhouding ongeveer tweederde volwassenen tegen eenderde kinderen en dat vind ik wel een fijne balans.

Zanglessen van drie kwartier maar ook les aan mensen die zich voorbereiden op een auditie, die een basiscursus piano willen volgen of solfège. Tieners stimuleren om zelf liedjes te schrijven en uitvoeren vind ik ook heel leuk.

Heb je ook wel eens mensen waarbij je denkt: Dit is niets en het wordt hem ook niet?

Nee, echt niet. Ik heb eens aan een acrobaat van een circus die helemaal geen muzikale aanleg had, een dril programma van veertig minuten per dag gegeven. Dus eigenlijk gehoortraining. Daarmee vond hij een vorm waarmee hij in zijn werk iets met muziek kon doen.

Op je website www.lottejanssenmusic.com lees ik: ‘Harmonious pop for Rare Rapters and Fable Pheasants’. Vertel.

Bij deze groep, One bird Orchestra https://m.youtube.com/watch?v=48I0Ha7M3ic waar ik nu even niet meer mee werk, vonden we het leuk om ‘catchy’ poplijntjes te bedenken en met behulp van vrije improvisatie niet zo voor de hand liggende harmonieën op te zoeken. Dissonantie verkennen en improviseren. Dat is de ‘Harmonious pop’, de catchy kant.

Fable Pheasants zijn de vreemde, sprookjesachtige, kleurrijke fantasiekanten daarin. We schrijven alle vier, komen bij elkaar en gaan dan arrangeren. Op een bepaald moment neemt iemand de leiding, beslist wat de rode lijn is en dat wordt dan vastgelegd. Daarbij heb ik ook een poosje elektrische drums gespeeld. Dit werk is al wel vier jaar oud. Nu zou ik wat anders maken maar het is wel representatief voor mijn werk. Ik houd heel erg van op tekst gebaseerde liedjes waar ook ruimte is voor improvisatie. Dat vind ik interessant: Waar houdt compositie op en waar begint improvisatie.

Als je vrijkaartjes voor André Rieu zou krijgen, ga je er dan heen of geef je ze weg?

Die geef ik weg. Dat is niet mijn ding. Ik heb respect voor die man als musicus en ondernemer maar ik ga liever een avondje Monopoly spelen.

Wat is je indruk van het afscheidsconcert van onze vorige dirigent?

Heel warm. Prachtig. Heel veel mooie dingen gehoord. Ik ben erg blij met de bassen. Mooie balans. Ik had de hele tijd heel veel zin om er mee te beginnen. Je hoort ook van alles waar je zin hebt om je tanden in te zetten. Heel bijzonder ook om op zo’n manier afscheid te nemen. Echt een cadeau aan hem.

Wie is je favoriete zanger(es)?

Dat vind ik een onmogelijke vraag. Mag ik er ook tien noemen?

In moderne jazz: Sidsel Endresen, Noorse zangeres. In dezelfde categorie: Erika Angel, een Zweedse. Skandinavische jazz vind ik prachtig.

Natuurlijk houd ik van Ella Fitzgerald. Dat begon al op mijn vijftiende en dat blijft.

Wat betreft klassiek: Emma Kirkby. Die wordt ook wel de ijskoningin van de klassieke zang genoemd. Dat vind ik zo mooi omdat je een link naar de Cool Jazz (o.a. Miles Davis) ziet. Heel minimalistisch, zonder vibrato. Heel ‘recht’. Zo zingt ze. Prachtig.

Verder is Bobby McFerrin ( Don’t worry, be happy) altijd een inspiratie. Hij geeft soloshows. Ik heb eens met hem gezongen toen hij bij een optreden zangers uitnodigde om mee te doen. Vrije improvisatie. Mooi! Maar wat er nu in me opkomt is maar een greep uit de musici die ik bewonder.

Ik noem nu een aantal tweetallen namen, begrippen waarbij je er snel één moet kiezen. (Lotte’s keuze vet gedrukt)

Miles Davis – Erik Vloeimans

Elvis Presley –  Beatles

Beatles – Stones

Toonkunstkoor – Schudden voor gebruik

Klassiek – Jazz

Blues  – Pop

Instrumentaal  – Vocaal

Gitaar – Saxofoon

Wat wil je nog kwijt voordat je aan het dirigeren van Couleur Locale begint?

Ik heb er heel veel zin.

Ik wil ook aan mezelf werken, aan mijn manier van dirigeren, aan mijn stijl, een goede relatie opbouwen.

Over Sead Siocic…

Sead Siočić heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor de Bosnische gemeenschap in Nederland en in het bijzonder voor verbroedering tussen bevolkingsgroepen. Sead betrekt ons als koor ook dit jaar weer bij de herdenking van het drama in Srebrenica in Den Haag, a.s. donderdag 11 juli.

Als koor waren wij heel blij dat hij een uitwisseling heeft georganiseerd met het koor van de Universiteit van Sarajevo.
Het bezoek aan Bosnië en dat koor was een hoogtepunt in ons bestaan als Couleur locale. We denken nog aan de spontane optredens met lokale musici en aan de repetitie in de open lucht bij het Olympisch dorp op de berg Igman, waar de sporen van de oorlog contrasteerden met de vrijheid en sereniteit van de bergnatuur.
In het bijzonder trof ons de openheid naar andere bevolkingsgroepen die in Bosnië leeft, ondanks de pijn van de agressie, die daar woedde in de jaren ’90. De trots waarmee verteld werd over de vier gebedshuizen, vlak bij elkaar in Sarajevo: de moskee, de synagoge, de orthodoxe en de katholieke kerk.

Sead wil vooral die uitwisseling tussen de Bosnische en de Nederlandse gemeenschap voortzetten, ook als hij terug is in Bosnië.

Kerstconcerten 2018

In 2018 gaf Couleur Locale twee kerstconcerten. In de Hervormde kerk in Hemmen en de RK kerk in Heteren.

Programma van beide concerten:

  1. El noi de la mare

Vrolijk Catalaans kerstliedje, waarin de gaven voor het kind worden bezongen en al een klein doorkijkje naar Pasen wordt gegeven.

  1. Laschia ch’io pianga

Lied van de vrijheid uit de opera “Rinaldo” op muziek van G.F. Händel.

  1. So this is Christmas

Kerstlied van John Lennon van The Beatles en Yoko Ono, waarin ze zich afvragen wat we het afgelopen jaar gedaan hebben om de vrede dichterbij te brengen.

  1. Angel’s carol (J. Rutter)

Mooie Engelse christmas carol: Heb je het geluid van de engelenstemmen gehoord? Heb je de ster gezien, als een teken van God dat Christus de Heer is geboren?

  1. In dulci jubilo (R.L. Pearsall)

14e-eeuws kerstlied: De tekst wordt toegeschreven aan de Duitse mysticus Heinrich Seuse en het jaar van ontstaan is waarschijnlijk 1328, met een afwisseling van latijn en de volkstaal (in dit geval Engels).

  1. Cantique de Jean Racine (G. Fauré)

Een werk voor gemengd koor en piano van de bekende Franse componist, toen die nog maar 19 jaar oud was. Het is gebaseerd op een latijnse tekst van één van de kerkvaders.

  1. Salve regina (Bruno Vlahek)

Heil heilige koningin. Maria-antifoon, al sinds de Middeleeuwen bekend. Wij zingen een versie van de jonge Kroatische componist Bruno Vlahek.

  1. Pater noster (Albert de Klerk, 1976)

Het “Onze vader” in het Latijn. Deze twintigste-eeuwse organist en componist “schildert” met muziek. Een mooi, maar moeilijk stuk.

  1. Ride the chariot

Gospel song over een beter leven: Ben je klaar om Jezus te ontmoeten?

    intermezzo: kerstverhaal van Jozef

  1. Gloria sei dir gesungen (Nicolai/J.S. Bach)

een religieuze cantate geschreven door Johann Sebastian Bach in 1731.

  1. Tebje pojem (Bortnjansky)

Lied uit de Russisch-orthodoxe liturgie: Tot U zingen wij, U loven wij, tot U bidden wij, onze Heer.

  1. Past three a clock

Engelse traditionele carol met tal van verwijzingen naar het Engelse plattelandsleven in de 19e eeuw.

  1. Joy to the world

Beroemd Engels kerstlied op muziek toegeschreven aan G.F. Händel op een tekst van Isaac Watts, een bekende liederenschrijver uit de Verlichting, die, hoewel protestant, zich weigerde aan de officiële kerk te binden.

Vanaf hier wordt u uitgenodigd om mee te zingen met de liederen die u kent.

  1. Dona nobis pacem

Geef ons vrede, oorspronkelijk afkomstig uit de Latijnse mis, is door vele componisten op muziek gezet. Wij zingen het als canon in een zeer bekende versie.

  1. La paz del señor

De vrede van de Heer, voor jou, voor mij, voor iedereen. Liedje uit Zuid-Amerika.

  1. Hark, the herald angels sing

Bekend Engels kerstlied. Het koor zingt het eerste couplet in het Engels en daarna allen samen in het Nederlands (zie het inlegvel).

  1. Stille nacht, heilige nacht

Waarschijnlijk het bekendste kerstlied in ons taalgebied, waarin het kind dat vrede brengt centraal staat.

  1. We wish you a merry Christmas

Couleur locale wenst u hele fijne kerstdagen!

 

Programma Kerstconcert Hemmen 9 december 2017


In Hemmen hebben we passende delen uit ons recente repertoire gekoppeld aan mooie kerstliederen en zelfs een speciaal gemaakte tekst.

 

Programma

  1. Dona nobis pacem Geef ons vrede, oorspronkelijk afkomstig uit de Latijnse mis, is door vele componisten op muziek gezet. Wij zingen het als ingangslied in canon in een zeer bekende versie.
  2. La paz del señor De vrede van de Heer, voor jou, voor mij, voor iedereen. Liedje uit Zuid-Amerika.
  3. Entre le boeuf et l’âne gris Eenvoudig driestemmig Frans kerstliedje. Tussen de os en de ezel, in de armen van Maria, tussen de vrolijke herders, in de stille nacht, lag het kleine jongetje; en duizend engelen vlogen om deze God van liefde.
  4. So this is Christmas Kerstlied van John Lennon van The Beatles, waarin hij zich afvraagt wat we het afgelopen jaar gedaan hebben om de vrede dichterbij te brengen.
  5. Salve regina (Bruno Vlahek) Heil heilige koningin. Maria-antifoon, al sinds de Middeleeuwen bekend. Wij zingen een versie van de jonge Kroatische componist Bruno Vlahek.
  6. Pater noster (Albert de Klerk, 1976) Het “Onze vader” in het Latijn. Deze twintigste-eeuwse organist en componist “schildert” met muziek. Een mooi, maar moeilijk stuk, dat Sead niettemin in relatief korte tijd met ons heeft ingestudeerd.
  7. Joy to the world Beroemd Engels kerstlied op muziek van G.F. Händel op een tekst van Isaac Watts, een bekende liederenschrijver uit de Verlichting, die, hoewel protestant, zich weigerde aan de officiële kerk te binden.

Verhalenverteller

  1. All my heart this night rejoices (Abeltje, Carleen, Marian, Theo en Henk) Zeventiende-eeuws Engels kerstliedje met begeleiding op gitaar.
  2. Walkin’ in Jerusalem Gospel song over een beter leven; je kunt je voorstellen dat het in de stad vlakbij is, waar je een afspraak kunt maken met je vrienden. Solo’s van Gea, Ans, Gijsje, Mirjam, Theo, Boudewijn.
  3. Ride the chariot Nog zo’n gospel song over een beter leven: Ben je klaar om Jezus te ontmoeten? Ja, ik rijd het rijtuig in de morgen, ook gebruikt als bood- schap voor de ontsnapping van slaven: “We vertrekken in de morgen”.
  4. De Zee (Toon Hermans) Liedje van inkeer en comtemplatie. We zetten het strakke ritme van het koor tegenover een vrij ritme van de solist (Henk), en besluiten met een bijzondere kersttekst van Karin.
  5. Heal the world (Michael Jackson, 1991) Oproep om de wereld weer mooi te maken en de liefde weer tot bloei te laten komen.
  6. Siyahamba met solo van Marijke en Mirjam Freedom song in de Zulu-taal, en in het Engels, in de jaren ’90 vanuit Zuid-Afrika naar Europa gekomen en ook hier populair geworden. Nederlandse vertaling: Wij wandelen in het licht van God.
  7. Tebje pojem (Bortnjansky) Lied uit de Russisch-orthodoxe liturgie: Tot U zingen wij, U loven wij, tot U bidden wij, onze Heer.  
  8. Hark, the herald angels sing Bekend Engels kerstlied. Het koor zingt het eerste couplet in het Engels en daarna allen samen in het Nederlands (zie het inlegvel).

Toegift:

We wish you a merry Christmas

 

Programma Vloedschuurconcert 12 november 2017

Couleur Locale werd ruim 20 jaar geleden opgericht in Heteren om samen te zingen, en daarmee ook een bron van gezelligheid en vriendschap te zijn voor de deelnemers.

Na 20 jaar is daar niets aan veranderd: het is een koor waarin gezelligheid en vriendschap belangrijke doelen zijn.

Tegelijkertijd streven we kwaliteit na, waarin we gezamenlijk het beste uit onszelf halen en dat liefst jaarlijks nog wat verbeteren.
We doen dat in de eerste plaats met elkaar; daarvoor zijn we een koor. Maar het is ook leuk om mensen die iets meer willen doen daarvoor ruimte te bieden en daarmee het programma te versterken; een al lang bestaande traditie.

Daarvan ziet u dit jaar voorbeelden: presentaties, een gedicht, een verhaal, beelden bij een lied, kleine groepjes die een lied zingen.

We hebben het programma opgebouwd in 4 thematische blokken, elk met een eigen presentator of presentatoren en een eigen sfeer.

We zijn blij dat we weer professioneel begeleid worden door:
Regina van den Berg, virtuoos en flexibel op piano, en natuurlijk door Sead Siocic, onze dirigent, die altijd openstaat voor ideeën en daar zijn eigen enthousiasme aan toevoegt.

Wij hopen jullie weer een gevarieerd programma voor te schotelen en zijn benieuwd wat jullie er dit jaar van vinden. Vertel het ons na afloop bij een glas.
Maar eerst: veel plezier gewenst!

Blok 1 Religieus en klassiek

presentatie: Eline

  1. Walkin’ in Jerusalem Gospel song over een beter leven; je kunt je voorstellen dat het in de stad vlakbij is, waar je een afspraak kunt maken met je vrienden. Solo’s van Gea, Mirjam, Gijsje, Ans, Rob, Henk.
  2. Ride the chariot Nog zo’n gospel song over een beter leven: Ben je klaar om Jezus te ontmoeten? Ja, ik rijd het rijtuig in de morgen, ook gebruikt als boodschap voor de ontsnapping van slaven: “We vertrekken in de morgen”.
  3. Doe maar gewoon (Koos van Zomeren) Gedicht over onze woonomgeving en in herinnering aan de onlangs overleden Chris Barten, 87 jaar, die je overal in de omgeving met zijn klompen en zijn fiets kon tegenkomen; schijnbaar nooit gehaast, altijd in vrede met zijn omgeving.
  4. Balletti (Giovanni Giacomo Gastoldi, 1591) Een totaal andere sfeer: 16e eeuws Italiaans liefdesliedje: Hé maestro, speel eens een mooi dansliedje, ik wil dansen met mijn liefje.
    Het tweede couplet is een Nederlandse bewerking, Laat-Renaissance (17e eeuw), waarschijnlijk van Rederijkers: clubjes gegoede burgers die de schone kunsten beoefenden en hun inspiratie vaak ontleenden aan de Romeinse en Griekse Oudheid, zo ook hier.
  5. Pater noster (Albert de Klerk, 1976) Het “Onze vader” in het Latijn. Deze twintigste-eeuwse organist en componist “schildert” met muziek. Een mooi, maar moeilijk stuk, dat Sead niettemin in relatief korte tijd met ons heeft ingestudeerd.
  6. Cantique de Jean Racine (Gabriel Fauré, 1865) Bekend koorwerk met orgel/pianobegeleiding, het afstudeerwerk van deze, toen 19-jarige Franse componist op een tekst van de 17e eeuwse toneelschrijver Jean Racine, die weer een bewerking is van een tekst van één van de kerkvaders.

Blok 2 Eigentijdse muziek

presentatie: Mirjam en Gea

  1. Somebody loves me (George Gershwin, 1924) Niet helemaal eigentijds, maar een mooie tussenvorm tussen het klassieke blok en de hedendaagse liedjes, met typische Gershwin- akkoorden. “Iemand houdt van mij, ik weet alleen nog niet wie.”
  2. Viva la vida (Coldplay, 2008) Bekend poplied met als strekking dat macht corrumpeert en vergankelijk is. Het zit vol Bijbelse referenties. Het begint eenvoudig unisoon, maar ontwikkelt zich steeds verder tot een complex en haast onontwarbaar web van stemmen en dissonanten. Zoals macht?
  3. My Baby Vrolijk liefdesliedje, waarin vooral het ritme van de verschillende stemmen het doet.
  4. Heal the world (Michael Jackson, 1991) Oproep om de wereld weer mooi te maken en de liefde weer tot bloei te laten komen.
  5. Da doo ron ron (The Crystals, 1963) Liedje over een ontluikende liefde van een meisje voor Bill, die wel weet wat hij wil.

– korte pauze –

Blok 3 Nederlands

presentatie: Boudewijn en Jozef

  1. De Kerkklok, verhaal door Jozef van de Wijdeven
  2. Mijn vlakke land (Jacques Brel, 1962) Prachtig loflied op ons vlakke land aan de hand van de vier winden, met sfeerbeelden van Karin.
  3. Wie kan zeilen zonder wind Zeer oud Fins/Zweeds lied (vermoedelijk midden 17e eeuw) over afscheid nemen van een vriend, moeilijker dan zeilen zonder wind.
  4. Weest welkom wijn (Oud volkslied, recent vertolkt door Laïs) Loflied op de wijn:Al lag ik ziek te bedde, gekweld door menig venijnen, de wijn geneest de pijnen; o wijn, weest welkom wijn!
    O, als de mensen drinken met vrienden al bijeen, uit glazen die daar klinken; o wijn, weest welkom wijn!
  5. De Zee (Toon Hermans) Liedje van de oude meester over melancholie en je onbegrepen voelen. We zetten het strakke ritme van het koor tegenover een vrij ritme van de solist (Henk), met een gezamenlijk slotakkoord in majeur.
  6. ‘t Smidje (Oud volkslied, recent vertolkt door Laïs) Volksliedje over een jonge smid die wil gaan trouwen, maar bij nader inzien daar toch niet zo blij mee is.
  7. Zuiderzeeballade (W. van Hemert en Joop de Leur) De mannen van Couleur locale zingen traditioneel een lied, dit keer met solo’s van Rob en Boudewijn. Een lied waar alles in zit: nostalgie, drama, religie en vooruitgangsgeloof. Meezingen mag!

Blok 4 Volksmuziek

presentatie: Mieke

  1. Orirowo Reislied of paardrijdlied uit Imereti, Georgië, met de bijzondere akkoorden die kenmerkend zijn voor deze muziek. Hij begint op een dissonant tussen de sopranen en de alten.
  2. De Valse Zeeman Nederlands volkslied en -dans over een zeeman die vreemd gaat met meisjes overzee. Als hij thuis komt, neemt zijn geliefde wraak. Gezongen door Carleen, Marian, Theo en Henk.
  3. Early one morning Engels volkslied over een meisje dat verleid is en haar nood klaagt. Arrangement met mooie vrouwenstemmen.
  4. Haj mene majka jednu ima Sevda uit Bosnië: Mijn moeder wil dat ik ga trouwen met de rechter, maar ik wil de romantische Alija. Moeilijke maat: 9/8 en balkantonen.
  5. Jo hanino, tu hanina Sefardisch lied (van de Spaanse en Portugese Joden): “Ik ben knap en jij bent mooi, laten we gaan trouwen en kinderen krijgen.” “Dankjewel, jongeman, maar dat kan mijn vader niet betalen”.
  6. Land of the silver birch Traditioneel Canadees (kampvuur of kano)lied dat een verlangen uitdrukt naar het leven in de vrije natuur, zoals geleefd door de Indianen. Het is gebaseerd op een gedicht van E. Pauline Johnson, zelf half Indiaans, uit het eind van de 19e eeuw.
  7. Siyahamba met solo van Marijke en Mirjam Freedom song in de Zulu-taal, en in het Engels, in de jaren ’90 vanuit Zuid-Afrika naar Europa gekomen en ook hier populair geworden. Nederlandse vertaling: Wij wandelen in het licht van God. Meezinger!